Rapporten finns på länken:
http://korta.nu/Unosuno
Sammanfattningen under finns även på länken.
Unos Uno, en dator till varje elev
Initiativet till Unos Uno togs av elva huvudmän och SKL. Under tre år har forskare vid Örebro Universitet följt 23 skolor som infört en dator till varje elev. Projektet bedrevs mellan 2010-2013.
Forskningsprojektet visar att både elevers och lärares förmågor och prestationer kan förbättras med hjälp av it i undervisningen. För att så ska bli fallet krävs en utvecklad undervisning och rätt ledarskap, både på skolan och hos huvudmannen.
Exempel på positiva effekter
Forskningsprojektet har kunnat belägga flera positiva effekter av it i undervisningen.
- Elevers viktiga förmågor har betydligt förbättrats i att söka information, skriva och presentera resultat av sitt arbete.
- Elever visar mätbara förbättringar i läsförmåga och ökad skrivförmåga.
- Elever ökar sitt självförtroende genom mer lättlästa och faktagrundade rapporter.
- Lärarnas förmågor utvecklas när pedagogerna utnyttjar teknikens möjligheter.
- Kontakten mellan lärare och elever ökar och blir av högre kvalitet.
- Två tredjedelar av eleverna och lärarna är nöjda och upplever positiva resultat.
Rätt arbetssätt är en förutsättning för positiva effekter
Forskningsprojektet har visat att de positiva effekterna bara inträffar på skolor som på ett genomgripande plan ändrat arbetssätt. Spridningen i resultat mellan skolorna är mycket stor. Den beror inte på tillgången till teknik utan hur man utvecklat pedagogik och lärmiljö. Rektors engagemang är centralt för att driva på och stötta medarbetarna att använda digitala verktyg.
En annan central slutsats är att de positiva effekterna förutsätter att huvudmannens ledning har engagerat sig i utvecklingen av it i skolan. Det krävs professionell styrning och ledning som fattar styrande beslut om arbetsorganisation, pedagogiskt innehåll, ekonomi och infrastruktur.
En annan tydlig framgångsfaktor är att politik, förvaltning, skolledning och pedagoger måste dra åt samma håll.
Negativa effekter kan förebyggas
Förändringsarbete för till en början med sig kostnader och merjobb. Ny teknik betyder ökade kostnader. Ensamarbetet kan öka om undervisningen inte aktivt leds av lärare. Graden av stress kan upplevas öka, liksom fysiska besvär kopplat till ergonomiska faktorer.
Flera av de negativa effekterna kan förebyggas eller minskas. Centralt är att lärare ges förutsättningar att arbeta effektivt, till exempel genom att samarbeta mer och dela med sig av erfarenheter och undervisningsmaterial.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar